Kunst på højskolen

Kunst på højskolen

Bygningen har altid haft tætte bånd til kunst og kunstnere.
I toppen blev der ved etableringen indrettet atelier, og kunstnere fra mange lande har opholdt sig på højskolen.

Her en beskrivelse fra 1966 af den polske maler og grafiker Mieczyslaw Detyniecki:

Det er for enhver kunstner meget vigtigt at lære nye lande at kende. Han får derved mulighed for at konfronteres med de skabende forsøg, som kunstnerne i det pågældende land foretager, og dette i sig selv virker inspirerende, ligesom det at udveksle synspunkter og meninger om kunstens problemer.

Vort ophold på Herning Højskole har ikke alene haft dette formål. Vi kom til højskolen for at arbejde nogle måneder der, for at opleve en atmosfære og få nye kontakter. Vi har arbejdet omgivet af elever, de er kommet til os i atelieret, og vi har sammen diskuteret vore arbejder. Denne kontakt har været meget interessant for os, for af afgørende betydning for en kunstner er det, hvordan hans værker påvirker mennesker, og denne påvirkning kan ikke skilles fra hans arbejde.

Kontakten mellem den udøvende kunstner og beskueren er med tiden blevet vanskeliggjort. Den oplevelse, som tilskueren får foran værket, afhænger nemlig ikke kun af dette, men i lige så høj grad af tilskuerens egen interesse og engagement. Maleriet eller skulpturen, som kræver en åndelig anstrengelse af kunstneren, kræver i virkeligheden den samme af beskueren.

Fordi der består dette problem med at forstå kunsten, inviterer højskolen kunstnere, arrangerer koncerter og udstillinger. På denne måde får eleverne kontakt med kunstnerne, hvad enten disse er musikere eller bildende kunstnere. Der terpes ikke kunstforståelse på gammeldags skolefacon, men der skabes en naturlig forbindelse mellem kunsten og hele skolens øvrige undervisning, og det finder vi, sker på en udmærket og gavnlig måde. Den moderne kunst har brug for folk, som forstår, og denne forståelse kan opnås ved en direkte kontakt med kunstneren.

Vore værter har været ivrige for, at vore kontakter ikke skulle være begrænsede til højskolen, så vi har også været udenfor. Vi har set megen god kunst på fabrikker, og vi har glædet os over, at arbejderen midt i arbejdet kan møde kunsten og glæde sig ved den daglige kontakt dermed. Vi har selv haft lejlighed til at arbejde på fabrikkerne med maleri og skulptur. Vi har selvsagt arbejdet mest på højskolen, og miljøet der har inspireret og hjulpet os. Skulpturerne udenfor og malerierne inde i bygningen udgør allerede en pæn lille samling for sig. Vi er ikke de første, som er inviteret til højskolen.

Herning Højskole er enestående i Danmark ved at den inviterer kunstnere fra forskellige lande til at arbejde hos sig i nogen tid. Således vandrer kunstnerne gennem skolen, og hver af dem efterlader nogle af deres værker og lidt af deres personlighed. Enhver af dem arbejder med på skolens mål: at bringe kunsten videre ud ved at skabe et sted, hvor man kan opdage den og øge sit kendskab dertil. Når vi forlader Danmark, bringer vi med os de bedste minder. Vi vil altid huske gæstfriheden, vore værter og den atmosfære, de har skabt for os.

Kilde: Årsskrift nr. 3 udsendt af Herning højskole og dens elevforening 1966 – Mieczylaw Detyniecki